Motivaatioilmasto koostuu useista asioista, joilla pyritään luomaan digitalisaation ajan organisaatiokulttuuria. Se on tapa toimia ja johtaa organisaatiota tehtäväkeskeisyyttä painottaen. Hyvässä motivaatioilmastossa arvostetaan omaa kehittymistä, yhteistyötä, yrittämistä ja jatkuvaa oppimista, Organisaation jäsenet saavat myös enemmän vastuuta ja valinnanmahdollisuuksia, mikä edistää sitoutumista ja viihtymistä. Tehtäväsuuntautuneessa toiminnassa syntyy motivaation kannalta tärkeä tunne koetusta kyvykkyydestä.
✔ Johdolle / johtoryhmälle
✔ Esimiehille
✔ Valmentajille
✔ Tiimeille ja työryhmille
✔ Analysoidaan ja määritellään tehtävät motivaatiota tukevaksi
✔ Opitaan jakamaan päätösvaltaa ja kontrollia motivaatiota tukevaksi
✔ Opitaan määrittelemään motivoivan palautteen ja palkitsemisen kehykset
✔ Opitaan tarkastelemaan tehtävien ryhmittelyä motivaation kannalta
✔ Opitaan luomaan ja kehittämään motivoivaa suoritusten arviointi- ja palautemenetelmiä
✔ Opitaan ymmärtämään joustavan ajankäyttön periaatetta kehittymisen varmistamiseksi
Yllä on esimerkkejä motivaatioilmaston valmennuksen aiheista. Motivaatioilmastoa rakennetaan yksilöllisesti organisaation vahvuuksien ja sen potentiaalin puitteissa.
Coaching suunnitellaan yhdessä ja se toteutetaan asiakkaan haluamalla tavalla. Coachingin luonteeseen kuuluvat pääsääntöisesti sekä henkilökohtaiset tapaamiset että etävalmennus. On kuitenkin tilanteita, joissa tapaamiset ovat haasteellisia esimerkiksi pitkien etäisyyksien tai ryhmän jäsenten maantieteellisesti hajaantuneen toiminnan vuoksi. Silloin coaching hoidetaan puheluiden ja verkkotoiminnan avulla. Coaching voi olla myös hyvin tiiviisti integroitunut kohdeorganisaatioon, jolloin tapaamisten rooli korostuu.
✔ Tukee tiimityön kulttuuria
✔ Edistää oppimista
✔ Sitouttaa työhön
✔ Parantaa ilmapiiriä ja viihtyvyyttä
✔ Lisää itseluottamusta
✔ Parantaa kilpailukykyä
✔ Lisää työn merkityksellisyyttä
✔ Edistää luovuutta
✔ Yhteistyön edellytykset paranevat
✔ Lisää tehokkuutta
✔ Tukee kilpailukyvyn tehostamisen strategiaa
"Olen helpottunut, kun meidän ei tarvitse kilpailla keskenään. Ehkä juuri siksi olemme saaneet enemmän aikaan, kun olemme keskittyneet yhdessä ratkaisemaan asiakaslähtöisiä haasteita."
- Jarkko, 45
"Työyhteisömme ilmapiiri parani selvästi, kun panostimme motivaatioilmaston kehittämiseen. Samalla tunsin ensimäisen kerran, että minun tehtävällä on merkitystä myös muillekin kuin esimiehelleni."
- Katri, 39
"Huomasin, että tehtäväni onkin tarjota ratkaisuja asiakkaamme onglemiin eikä tehdä vaan annettuja työtehtäviä. Pääsin tapaamaan ensimmäisen kerran asiakkaitamme ja kuulemaan heidän liiketoiminnasta. Olen innostunut työstäni, kun huomaan sillä olevan merkitystä."
- Sara, 34